FUNCIÓNS NON LINEAIS II. | |
Parábolas e funcións cuadráticas | |
Representación da función y = x2. | ||
No teu caderno de traballo, toma diversos valores de x e acha o seu cadrado (táboa de valores). Ó representar sobre uns eixes cartesianos a táboa de valores da función obteremos unha aproximación da súa gráfica. |
||
Compara a forma da gráfica que tes no teu caderno de traballo e a que obtés agora. Disminúe a escala hasta 5 e volve a modificar os valores de x. Pulsa o botón Inicio e amplía a escala hasta 150. Volve a variar os valores da abscisa desde os negativos ós positivos. Fai que se representen puntos intermedios entre os xa representados, por exemplo, 0.05, 0.15, -0.05, -0.15, etc. Características da función y=x2
|
||
|
Representación da función y = x2 + k. | |||
Deberás darte conta de cómo chegar a representar funcións como y=x2+3, (donde k=3), y=x2+7, (donde k=7) e y=x2-4, (donde k=-4), a partir da función que obtivemos na actividade anterior. |
|||
|
|||
Apunta no teu caderno as coordenadas dos vértices das parábolas obtidas. Intenta deducir cómo se poden deducir esas coordenadas mirando só á ecuación. Completa-la seguinte frase axudaráche: |
|||
A función y = x2 + k é unha traslación dos puntos de y = ....... na dirección do eixe de ......... O vértice de y = x2 + k é (..,..). |
|||
1.- Representa as seguintes funcións no teu caderno, sin necesidade de dar valores á x, seguindo o modelo de y = x2: y = x2 - 5, y = x2 + 9. |
Representación da función y = (x + h)2. | |||
Vamos a representa-las gráficas de diversas funcións y = (x + h)2 para distintos valores de h, non xa como unha sucesión de puntos, senón como liñas continuas e a darnos conta de que teñen a mesma forma que y=x2, pero obtéñense a partir désta mediante unha serie de traslacións na dirección dun dos eixes. |
|||
|
|||
Dalle valores positivos e negativos a h. Apunta no teu caderno as diferentes funcións y=(x+h)2 que vas dibuxando coa escena e os vértices de cada unha delas. Agora date conta dos valores iniciais que teñen k e h, que son 3 e -5, respectivamente. Modifica estos valores coas frechas para que sexan cero en ámbolos casos e observa que ó modificar os seus valores iniciais, o único que fas é trasladar as gráficas respectivas sobre os eixes. Finalmente confúndense nunha sóa con y=x2, porque teñen a mesma forma. |
|||
Completa a seguinte frase: A función y = (x + h)2 é unha traslación dos puntos de y= .............. na la dirección do eixe de .................... O vértice de y = (x + h)2 é (....,....). |
Funcións polinómicas de segundo grao | |
A expresión
analítica destas funcións é un polinomio de segundo
grao, é dicir, unha expresión do tipo.
y = ax2 + bx + csendo a, b e c números reais calqueira con a distinto de cero. (Observa que se a=0 trataríase da función lineal y=bx+c). |
|
Cando unha función é deste tipo díse que a y depende cuadráticamente da x. A gráfica deste tipo de funcións é unha curva denominada parábola. Sin máis que variar a , b e c na imaxe adxunta, obterás distintas funcións cuadráticas. Contesta ás preguntas que se che plantexan ó marxe referentes as súas propiedades. |
|
2.- Modifica os valores de a, b e c e intenta atopar un significado gráfico para cada un deles. ¿Qué aspectos da gráfica varían ó modificar algún desos tres parámetros? |
|
3.- Determina o dominio e o percorrido de calquera función cuadrática en función dos valores dos tres parámetros. |
|
4.- Estudia os seus intervalos de monotonía e os seus extremos relativos. ¿Qué pasa se a é negativo? |
|
5.- Estudia as súas posibles simetrías. ¿Son funcións pares, impares ou ningunha de ámbalas cousas? |
|
6.- ¿Son funcións acotadas? Se a resposta é afirmativa, ¿superior, inferiormente ou ámbalas cousas á vez? Determina os seus extremos absolutos (se os ten). |
Representación da función y = ax2 + bx + c | |
As funcións y = ax2 + bx + c, con a>0 ou a<0, chamadas cuadráticas, represéntanse todas elas mediante parábolas e son continuas en todo R. Cada unha destas parábolas ten un eixe paralelo ó eixe Y. A súa forma (cara a abaixo, cara a arriba, máis ancha....) depende de a, coeficiente de x2 , do seguinte modo:
|
|
Vexamos algúns dos pasos que convén dar para a representación de y = ax2 + bx + c: 1º) A abscisa do vértice é -b/2a 2º) Obtención dalgúns puntos próximos ó vértice. Calcularemos o valor da función en abscisas enteiras próximas ó vértice, a súa dereita e a súa esquerda. Así obtense a curva na súa parte máis interesante 3º) Puntos de corte cos eixes. Con eles complétase a información sobre os puntos máis relevantes da gráfica.
4º)
Representación.
|
|
7.- Representa as seguintes funcións cuadráticas: y = x2-6x+6; y = -3x2+18x-24; y = ¼ x2+x-2; y = 2x2-10x+8; y = -½ x2+2x-4. |
EXERCICIO. | |
Vexamos unha aplicación práctica. Trátase dun problema económico: Temos que cercar unha finca rectangular que linda cunha carretera. O valado que queremos poñer do lado da carretera costa a 24 euros/metro e a que queremos poñer nos outros tres lados costa a 12 euros/metro. Trátase de averiguar qué dimensións debe ter a finca para que a súa área sexa máxima, sabendo que temos un orzamento de 4320 euros. Vexamos primeiro o plantexamento do problema. Se chamamos "x" ó lado da finca que linda coa carretera e "y" ó outro lado, trátase de achar o valor máximo da función Área = xy. Trátase dunha función de dúas variables que non estudiamos aínda, pero o problema danos algúns datos que nos permiten atopar unha relación entre x e y, esa relación é a seguinte: 24x + 12y + 12x + 12y = 4320e despexando y temos e, polo tanto, a área ven representada pola función cuadrática A gráfica da esquerda é unha simulación das posibilidades do problema, supoñendo co eixe X é a carretera. A gráfica da dereita mostra a gráfica da función área e o noso obxectivo é achar o valor de x para o cal esa función ten un máximo. É dicir, debemos achar o máximo absoluto desta función (que neste caso será tamén relativo). |
|
José Manuel Sesto Pérez | ||
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Ano 2009 | ||