La paràbola. Direcció i obertura de la paràbola
Anàlisi
 

Direcció d'obertura de paràbola y = ax2+bx+c

Ara que ja saps com representar una funció quadràtica a partir d'una taula de valors, amb l'ajut de l'escena que se't presenta a baix podràs comprobar si una funció quadràtica mira cap a munt, es a dir té forma de U, o bé mira cap avall, ne forma de

Esta unidad interactiva requiere la máquina virtual de Java J2RE.

- Amb l'ajut de l'escena de l'esquerra i observant la paràbola blava, comprova si les següents paràboles tenen forma de U (es diu que la paràbola és convexa) o forma de . Per fer-ho només caldrà que moguis el control a:

a) y= 3x2        b) y=-3x2        c) y=-5x2        d) y=5x2

e) y=-x2         f) y=-x2          g) y=8x2          h)y=-8x2

2- Ara que ja saps com funciona amb la funció de segon grau senzilla, podràs comprobar amb la funció completa si la seva  gràfica té forma de U (és a dir, convexa) o forma de (és a dir, còncava). Per això amb l'ajut dels controls a,b i c i la gràfica magenta, digues cap a on miren aquestes gràfiques.

a) y= 2x2+ 3x-1     b) y=-3x2-x +2        c) y=-5x2+4x-1

d) y=x2-5x-1         e) y=-2x2-x-2         f) y= 2x2+x-2

3- Ara ja pots generalitza. Quan la paràbola és convexa? Quan és còncava?

Per modificar els valor d'a,b o c, així com fer més gran o més petit el zoom o moure els eixos només cal que moguis les fletxes o escriguis directament el valor al camp de text.



Amplitud i tranlacions de la funció y= ax2+bx+c

L'amplitud de la paràbola només depen d'un dels coeficients de l'equació general, si no t'enrecordes de classe ho pols ts fer probant de canviar els coeficients que apareixen a la part inferior de l'escena. Per altra banda, donada una paràbola pots trobar una translació vertical o horitzontal d'aquesta calculant P=-b/2a i q=-b2+4ac/4a

Esta unidad interactiva requiere la máquina virtual de Java J2RE.

L'escena de l'esquerra t'ajudarà a veure l'amplada de diferents paràboles en funció coeficient a,b i c. Per això,només has d'intoduir amb els controls de sota l'escena el valor d'a,b i c i observar la gràfica blava. Per fer translacions verticals i horizontals només cal que moguis els control p i q i veuràs com es modifica la funció magenta.

4-Classifica les següents funcions quadràtiques de més a meny grau d'obertura. Has de tenir en compte que el grau d'obertura de la paràbola no depen de cap a on miren les branques, només de lo separades que estan

a) y= -5x2+ 3x-1     b) y=-3x2-2x +1        c) y=3x2-4x-2

d) y=2x2-6x-2         e) y=-x2- 2x-2         f) y= 0,5x2+3x-2


5-Donada l'equació general y= x2+2x-2 troba l'equació general corresponent quan es trasllada el vèrtex al punt.

a) (-2,3)         b) (2,1)      c) (0,0)      d) (-1,-3)    e) (5,-2)     

En cas que a les escenes no vegis tota la gràfica de la paràbola recorda que pots fer servir els control de la part superior, ampliant o reduint el zoom, o movent els eixos x o y.


  Volver al índice   Atrás   adelante  
           
  Manel Marín Torrent
 
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Any 2011
 
 

Licencia de Creative Commons
Els contingut s d'aquesta unitat didàctica estan sota una llicència de Creative Commons si no s'indica el contrari.