Arrels
de les funcions polinòmiques (II) |
|
Àlgebra-Anàlisi | |
Castellano |
4. Totes les arrels de la funció quadràtica. | ||
L'exemple més senzill d'equació de segon grau sense solucions reals és, possiblement, l'equació x2 + 1 = 0. Si la resolem, trobem: L'arrel de menys u es designa amb la lletra i, i es coneix com a unitat imaginària. Amb aquesta nomenclatura, podem dir que el conjunt de solucions de l'equació x2 + 1 = 0 és {-i, i}. Si tenim en compte que, per exemple, es pot escriure com , tenim ja una forma d'expressar totes les solucions de qualsevol equació de segon grau. Per exemple: La
suma d'un nombre real i un nombre
imaginari rep el nom de nombre complex. Els
nombres complexos són de la forma
|
||
En l'escena adjunta es mostra la gràfica de la funció f(x)=ax2+bx+c. Modifica els valors dels paràmetres a, b i c, i observa els canvis que es produeixen en el nombre i valor de les arrels de la funció.
Observa com es passa sense solució de continuïtat
de les arrels reals a les imaginàries i viceversa. |
||
4.1.- Representa successivament en l'escena les dues situacions analitzades en la introducció d'aquesta activitat i reprodueix en el teu quadern les gràfiques. Planteja i resol les equacions que permeten obtenir les arrels de cada una d'elles. a) f(x) = x2 + 1 b) f(x) = x2 - 2x + 5 4.2.- Repeteix-ho amb les funcions: a) f(x) = 4x2 + 8x + 5 b) f(x) = x2 - 6x + 11 4.3.- Troba funcions que tinguen com a arrels: a) 1 - i i 1 + i b) -4 - 2i i -4 + 2i |
5. Totes les arrels de les funcions cúbiques. | |
Les funcions polinòmiques de tercer grau tenen almenys una arrel real. Coneguda una d'elles, r, podem expressar la funció com a producte de dos factors: Les arrels de ax2 + b'x + c' poden ser nombres reals o no, però en qualsevol cas seran arrels de la funció f, així que podrem aplicar el que hem treballat en l'activitat anterior. |
|
La gràfica que apareix en l'escena correspon a una funció cúbica. Es pot modificar el valor de l'arrel r desplaçant directament el punt sobre l'eix d'abscisses o, alternativament, utilitzant les fletxes de cursor. Els valors de a, b i c romandran constants. També has d'observar quin efecte produeixen sobre la gràfica de la funció i sobre les arrels, els canvis en els valors de a, b i c.
|
|
5.1.- Resol de manera algebraica l'equació x3 - 4x2 + x + 6 = 0 i representa la situació en l'escena. Anota el procés i les conclusions en el teu quadern i fes el mateix amb l'exercici següent. 2.2.- Resol de manera algebraica l'equació x3 - 4x2 + 9x - 10 = 0 i representa la situació en l'escena. |
José Fernando Juan García | ||
Ministeri d'Educació. Any 2010 | ||